خوی (شهرکرد)

مختصات: ۳۲°۲۰′۳۶″ شمالی ۵۰°۳۹′۵۳″ شرقی / ۳۲٫۳۴۳۳۳°شمالی ۵۰٫۶۶۴۷۲°شرقی / 32.34333; 50.66472
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روستای خوی شهرکرد
روستای خوی شهرکرد
روستا
روستای خوی شهرکرد در ایران واقع شده
روستای خوی شهرکرد
روستای خوی شهرکرد
مختصات: ۳۲°۲۰′۳۶″ شمالی ۵۰°۳۹′۵۳″ شرقی / ۳۲٫۳۴۳۳۳°شمالی ۵۰٫۶۶۴۷۲°شرقی / 32.34333; 50.66472
کشور ایران
استاناستان چهارمحال و بختیاری
شهرستانشهرستان شهرکرد
بخشبخش لاران
دهستاندهستان لار
جمعیت
 (۲۰۰۶)
 • کل۲٬۶۹۷
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۴:۳۰ (ساعت رسمی ایران)

خوی، روستایی در دهستان لار، شهرستان شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری است.[۱] خوی ۲٬۶۹۷ نفر جمعیت دارد. این روستا در 19 کیلومتری غرب شهرکرد، 120کیلومتری اصفهان و در دامنهٔ رشته کوه جهان بین قرار دارد. تعداد خانوار های ساکن در خوی 783 خانوار می باشد.

معنی نام[ویرایش]

شهرکرد در  قدیم دهکرد نامیده می‌شد. و در شهریور 1314 خورشیدی از دهکرد به شهرکرد تغییر نام یافت، واژه «دهکرد» از دو بخش «ده» + «کرد» تشکیل شده‌است، در کتابی به ‌نام «ایران باستان» از ویسهوفر محقق و شرق ‌شناس آلمانی آمده‌ شاپور دوم در نامه‌نگاری‌های خود نام شهریار دژگُرد را که دژمستحکمی در منطقه  کوهستانی زاگرس بوده، آورده‌ است.

دژ در پارسی به معنای قلعه و گُرد به معنای پهلوان است که با احتساب تسلط زبان عربی در دوران حکومت اعراب به ‌راحتی می‌توان دریافت که «دژگُرد» با عوض شدن حروف «ژ» و «گ» که در الفبای عربی وجود نداشته، به «دهکُرد» تغییر کرده‌ است؛ در منطقهٔ اصفهان، چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان وجود مکان‌های نظامی، کاملاً قابل تشخیص است، همانند:

«چَمگُرد» (چَمگُردان امروزی)، «دژگُرد» (شهرکرد امروزی)،«چِلگُرد» (چِلگِرد امروزی) «بروگُرد» (بروجرد امروزی، «دژپل» قدیم (دزفول امروزی) و«دهدژ» قدیم و (دهدز امروزی).

علاوه بر این برخی معتقدند واژه «کرد» به معنی گله داری است چون شغل ساکنان اولیه این منطقه (دوران اتابکان فارس) به علت داشتن مراتع خوب و سرسبز، غالباً گله داری بوده‌.

البته به‌ گفته برخی از اهالی این شهر، با توجه به اینکه در شهرکرد چه در قدیم و چه در حال کردین (نوعی بالاپوش نمدی که چوپانان لر به تن می‌کنند) تولید می‌شود، ابتدا به این مکان دهکردین و بعدها به خاطر راحتی کار، به آن دهکرد گفته شد.

و اما ریشه نام خوی بسیار ناشناخته است و واژه ای احتمالا ترکی است. شاید کلمه “خوی” فرم باستانی کلمه “قویQuy, Qoy ” در ترکی قدیم است که مفهوم “چوخور” (سرزمین پست) را می رساند.

علاوه بر این دور از ذهن نیست اگر خوی را معادل قویاق Qoyak، به معنی وادی بزرگ و گود بین دو کوه، گودی طبیعی ایجاد شده بین کوهها و صخره ها، گودی طویلی که در دشتها توسط برکه های آب ایجاد می شود دانست.

قدیمی ترین نامی که از خوی در برخی کتابهای قدیمی که تا بحال دیده شده از خوی بعنوان "قریه چه" نام برده شده است،قریه چه ای دارای حداکثر 50 نفر جمعیت.

فرهنگ و گویش[ویرایش]

روستای خوی از حیث فرهنگی دارای مردمانی اکثرا با سواد و دارای مدارک دانشگاهی و مردمانی اجتماعی و دارای فرهنگ بالا می باشد.مردم خوی با وجود کمبود امکانات آموزشی و فرهنگی؛اما از نظر کسب فرهنگ و آموزش هیچگاه کوتاهی نکرده و همیشه در حال پیشرفت می باشند.آمار بالای دانشجوها و فرهنگیان این روستا خود مهر تاییدی بر این امر می باشد.

شغل و درآمد[ویرایش]

امروزه بالای 50 درصد از مردم روستای خوی به شغل نجاری مشغول هستند. آوازه ی نجاری و چوب بری مردم این روستا به گونه‌ای است که بیش‌ترین و مرغوب ترین الوار های تولید شده در  استان متعلق به کارگاه های پیشرفته چوب بری و نجاری در خوی می باشد.

شغل سایر مردم خوی بیشتر رانندگی و کشاورزی می باشد؛ که در صنعت کشاورزی این روستا در سال های اخیر، توانسته پیشرفت های خوبی در بارانی کردن مزارع کشاورزی ایجاد کند. و محصولات مرغوبی به بازار عرضه نماید.


جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Khvoy, Chaharmahal and Bakhtiari». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۸ مارس ۲۰۱۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]